Ysabella juist 3 jarige beginnen na te denken over hun gedrag. Ze passen zich aan (sociaal wenselijk gedrag) Dat is op zich juist heel goed, een belangrijke ontwikkeling. N is geen babytje meer, hij is een grote peuter, bijna kleuters, en die zijn rijper dan je denkt. Als je iemand pijn doet zeg je sorry. Dat doet hij en dat is heel goed! Dat is niet zielig of te heftig voor zijn leeftijd. Het is goed dat hij tot inzicht is gekomen.
Robbies neefje (ook 3 jaar) kwam Robbie een snoepje brengen want de vorige keer had hij er 1 gepikt en hij wou het goed maken.
wat je schrijft over de uitbarstingen, dat is natuurlijk andere koek. Nu ben ik niet zo bekend met typische ontwikkeling maar van wat ik in mijn omgeving zie is een uur gillen om een beker best wel heftig.
En aangezien hij echt vast loopt, zo wat letterlijk als ik lees dat hij een beker letterlijk heen en weer schuift omdat hij het niet weet. Dat lijkt me heel moeilijk om te zien, en het lijkt me heel verdrietig dat je niet weet hoe je hem kan helpen daarmee.
Je doet het goed hoor! Het is lastig om te weten wat is normaal is en wat niet. Daar loop ik met Robbie ook tegenaan. Het is ook jouw (en mijn) eerste dus je hebt geen echte vergelijking.
Ik hoop dat de gedragsdeskindige jullie en hele hoop kan vertellen en uitleggen. Ik vind het zelf echt super fijn wanneer de psycholoog een (mogelijke) verklaring heeft voor iets dat Robbie doet.