Meca Maar het vraagstuk over als er kinderen zijn/komen is wel een moeilijke. Want zijn ze slechter af als er meerdere mensen voor ze zorgen? Is een scheiding erger als het van meer mensen is, of is een scheiding van pap&mam net zo erg?
Er zijn nu ook al kinderen met meer dan twee ouders. Zo is een collega van mij getrouwd en heeft hij samen met een vrouwenstel twee kinderen. Alleen hij en de biologische moeder zijn juridische ouders. Dus het is geen hypothetische situatie, kinderen met meer dan twee ouders zijn er nu ook al, en als ze zouden scheiden zouden ze met nog meer (stief)ouders te maken kunnen krijgen en omdat het gebeurt, kun je het maar beter goed regelen in de wet, anders zijn de kinderen de dupe. Maar goed, er zit nog wel verschil tussen kinderen die geboren worden in een huwelijk met drie mensen of kinderen die vier homoseksuele ouders hebben en van begin af aan in twee huizen opgroeien.
Maar persoonlijk en anderzijds denk ik wel: hoe meer ouders/partners hoe fragieler, en aangezien een kind gebaat is bij stabiliteit weet ik niet of je als overheid het moet aanmoedigen om mensen met meerdere mensen te laten trouwen door dat juridisch mogelijk te maken. Ik vind het nog best een lastige stelling omdat de stelling niet strookt met de waardes die ik er voor mezelf op nahoud 🤔
Jessie80 Polygame huwelijkssluiting tegenstrijdig is met het vrouwenrecht en in tot gelijkheid met de man, er serieuze emotionele en financiële consequenties voor haar en haar nakomelingen zijn, dat zulke huwelijken ontmoedigd en verboden dienen te worden.
Maar als je het in Nederland door zou voeren zou dat op zo'n manier gebeuren dat die financiële consequenties er niet zouden zijn, neem ik aan?