Wauw, wat een reacties. Super fijn 🥰. Merk dat het me heel erg steunt want ik voelde me de hele dag rot om de situatie en begon te denken dat het aan mij lag en ik niet zo arrogant moest zijn om te denken dat “mijn kind met epilepsie” wel naar een reguliere voorschool mocht.
Nu ben ik weer terug bij je t standpunt dat dit een belachelijke, klachtwaardige situatie is.
Ik reageer even algemeen. Hoe bang ik ook ben dat M. ieder moment dood neer kan vallen door een aanval, de kinderneuroloog heeft aangegeven dat de kans dat hij (in zijn geval dus) hier aan overlijdt kleiner is dan de kans dat hij stikt in een stuk appel of een ander algemeen, voor ieder kind mogelijk ongeval. Die kunnen we dus wegstrepen wat mij betreft (al blijft de kans er natuurlijk en is dat ook de reden dat iets in mij hem het liefst de rest van z’n leven vast zou plakken aan een kinderverpleegkundige, waar hij ook heen gaat 😆 maar laten we dat omwille van zijn psychisch welbevinden maar niet doen 😅).
Daarnaast vind ik het echt oké als een organisatie aangeeft hem geen plekje daar te willen geven na uitgebreid overleg en het afwegen van alles risico’s. Het moet ook enigszins goed voelen, ehbo of geen ehbo. Wij geven hem ook liever niet af op een plek waar men staat te trillen op z’n benen om zijn epilepsie. Maar dit… zonder overleg?! Terwijl die pm’ers destijds hebben gezegd er zelf geen problemen in te zien en we hem dus gewoon op de wachtlijst konden zetten…?! Ik snap er niks van.
Zijn huidige (reguliere) kdv hebben we uren mee gepraat, een uitgebreid handelingsplan mee gemaakt en zij hebben -uit zichzelf- besloten met de hele organisatie een ehbo cursus specifiek gericht op epilepsie te volgen. Hoe tof is dat?! Ik had deze voorschool graag aangeboden om zelf zo’n cursus te volgen, desnoods op onze kosten. Maar de deur zat al potdicht. De LWOE had ik ook willen aandragen. Desnoods was ik in een kamertje ernaast m’n werk gaan zitten doen, als hun dat een beter gevoel had gegeven. Alles wat in m’n macht ligt om hem een relatief onbezorgde normale jeugd te geven, maar ja, als er geen enkele opening is…
Overigens, “fun fact”; er zat toen de oudste op de voorschool zat een kindje met een ernstige notenallergie. Kreeg al een reactie bij het ruiken van noten en die mochten dus absoluut niet mee. Hoe is dit dan anders?! Midazolam (nasaal) toedienen lijkt mij simpeler dan een EPI-pen…
Anyway, kan uren nadenken over dit onrecht maar moet er wat mee, voel ik. Ik had dus al een mail gestuurd maar achteraf voelt die te mild. Zeker omdat dezelfde organisatie (maar dan de kinderdagverblijf-tak) M. destijds op exact dezelfde manier geweigerd heeft (en blij om ook want dat kdv was op meerdere vlakken ruk, maar de meiden van de voorschool waren zo super met N. destijds dat we de organisatie er omheen maar voor lief namen).
Ik heb nog nooit in m’n leven ergens een officiële klacht over ingediend, veel te conflictvermijdend😆, maar misschien moet dit dan maar de eerste keer zijn.
Thanks allen, heb veel aan jullie reacties.