Toch6 En bij sommige dingen die geautomatiseerd moeten worden is het soms ook nodig om uit te leggen waaróm er herhaling nodig is, welk nut heeft het om bijv de tafels goed te kunnen.
Mee eens, maar dat zie ik er zelf los van staan. Dat gaat niet om extra werk geven. Je gaat een kind wat snel klaar is met alle herhalingen van de tafels, niet nog eens extra’s herhalingen geven van hetzelfde. Dat schiet het doel van automatiseren compleet voorbij. Ik denk dat je bij hoogintelligente kinderen beter de extra tijd kan gebruiken om uit te leggen wat het nut hiervan is, zeg maar meer gericht op het proces dan de inhoud, om ze hiervoor te motiveren.
Toch6 klopt. Alleen is het niet zo zwartwit. Ene kind wil leren door van 1 naar 5 te gaan, andere kind wil bij 5 starten, dan naar 3 en terug naar 5.
Ongeacht hoe kind leert, denk ik dat een kind extra werk geven, omdat hij eerder klaar is, nooit de oplossing is. Mits de reden van het eerder klaar uiteraard is, omdat het werk beneden zijn niveau is en te weinig uitdaging bevat. Ik denk dat compacten en verrijken dan wel een oplossing kan zijn en hoe je dat vorm geeft, is wellicht afhankelijk van hoe een kind leert.