Trees Ik ben oprecht benieuwd of het financieel uit kan. Zijn er met de invoering van passende onderwijs inderdaad gemiddeld lagere kosten per leerling? En wordt er ook naar het lange termijn gekeken?
Precies mijn vragen. Is dit ergens bekend? Wordt dit berekend en zo ja hoe? Welke variabelen worden daarin meegenomen en wordt er idd ook naar besparingen (of kosten...) op lange termijn gekeken? Ik ben hier oprecht benieuwd naar, dus als iemand daar meer over weet...
Trees Naar mijn idee wordt hier niet of nauwelijks rekening mee gehouden. Heel ‘zakelijk’ gezegd, zijn het kinderen met een enorm potentieel. Er wordt schade toegebracht, maar je laat als maatschappij ook wat liggen door niet te investeren in goed onderwijs.
Helemaal eens. Het is zo'n gemiste kans! En er zijn echt fantastische initatieven er is meer kennis, maar er is ook nog zoveel niet.
Trees Externe plusklas is hier gratis.
Ik woon duidelijk in de verkeerde gemeente hahaha. Maar wat je noemt is inderdaad de bovenschoolse plusklas (anders dan de buitenschoolse plusklas). Die is gratis beschikbaar voor kinderen met indicatie (insert discussie over indicatiestelling/2E/(u)hb of makkelijk lerend etc) maaaar alleen als de school waar je kind op zit daarbij aangesloten is. Ook daarin dus exclusie en ongelijkheid. Onze school biedt dit bijvoorbeeld niet. Gelukkig kunnen wij de buitenschoolse plusklas betalen, maar genoeg mensen niet.
Trees Het verschil tussen een leerling met een IQ van 120 en een leerling met een IQ van 150 is fors en ik kan mij voorstellen dat beiden wat anders nodig hebben.
Zeker! Goed punt! Dit verbaast mij ook altijd. Met een IQ van 145 zit je 3 standaarddeviaties boven het gemiddelde. 3! Rekenen we drie standdaarddeviaties de andere kant op, snappen we allemaal dat je andere behoeftes hebt, ook andere behoeftes dan iemand die 'maar' 2sd afwijkt. Maar toch is er helaas maar weinig aparte aandacht, juist voor deze groep.
Kortom: er is nog veel winst te behalen XD