Koekie83 Ik snap het, maar moreel gezien is het verschrikkelijk.
Absoluut!
Koekie83 Ter illustratie: vorig jaar had N. wekelijkse individuele begeleiding, twee uur verrijkingsgroep (clubje van 6 kids), drie keer per week begeleiding van een ondersteuner. Tel uit die kosten...
De andere kant op hetzelfde. De zwakkere leerling krijgt een soortgelijk kostbaar aanbod binnen het reguliere onderwijs.
Ik ben oprecht benieuwd of het financieel uit kan. Zijn er met de invoering van passende onderwijs inderdaad gemiddeld lagere kosten per leerling? En wordt er ook naar het lange termijn gekeken?
Mij maak je niet wijs dat passend onderwijs enkel is ingevoerd om inhoudelijke redenen. Geld besparen is een van de redenen geweest.
Koekie83 En dan hebben we het nog niet eens over de schade voor een kind (en daarmee dus latere kosten voor de maatschappij) die je daarmee voorkomt.
Naar mijn idee wordt hier niet of nauwelijks rekening mee gehouden. Heel ‘zakelijk’ gezegd, zijn het kinderen met een enorm potentieel. Er wordt schade toegebracht, maar je laat als maatschappij ook wat liggen door niet te investeren in goed onderwijs.
Koekie83 Externe plusklassen heb je nog als tussenoplossing, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Externe plusklas is hier gratis. Het wordt hier georganiseerd en bekostigd vanuit een samenwerkingsverband van verschillende scholen in de regio. Ouders betalen hiervoor niks extra. Overigens is deze klas niet enkel voor kinderen met hb, maar voor alle kinderen met vwo advies, die extra uitdaging kunnen gebruiken. Is dit wel voldoende voor een hb-leerling? En voor een uhb-er? Het verschil tussen een leerling met een IQ van 120 en een leerling met een IQ van 150 is fors en ik kan mij voorstellen dat beiden wat anders nodig hebben.
Krom blijft dat het in de ene regio gratis is en in een andere regio kapitalen kost. Wat nu onderwijsgelijkheid?!? Goed onderwijs mag niet afhankelijk zijn van het inkomen van ouders.