Trees Ik denk dat beiden opgaan, waardoor er dus veel kids tussen wal en schip terecht komen.
Hb onderwijs is duur. Kleine klassen, intensieve begeleiding. Reden ook dat veel initiatieven na een aantal jaar opgedoekt worden. Geld, tijd, personeelstekorten... Er zijn veel aanmeldingen dus men kan kritisch zijn. Ik snap het, maar moreel gezien is het verschrikkelijk. Regulier onderwijs moet je de mazzel hebben dat je een goede school hebt met bekwame leerkrachten en ontwikkelingsgelijken in de klas. Wij hebben die mazzel, de meeste mensen denk ik niet/minder. En zelfs met mazzel is het behelpen en schaam ik me als ik er aan denk hoeveel geld hier naar uit gaat en hoeveel kosteneffectiever het waarschijnlijk zou zijn als er meer hb-scholen waren. Ter illustratie: vorig jaar had N. wekelijkse individuele begeleiding, twee uur verrijkingsgroep (clubje van 6 kids), drie keer per week begeleiding van een ondersteuner. Tel uit die kosten...
En dan hebben we het nog niet eens over de schade voor een kind (en daarmee dus latere kosten voor de maatschappij) die je daarmee voorkomt.
In de afgelopen drie jaar hebben twee hb-scholen bij ons in de buurt de deuren gesloten. Dramatisch voor de kinderen die daar op zaten. Stuk of 200 in totaal. Zit je lekker op je plek (gaan we even vanuit), mag je weer terug naar de plek waar je niet paste...
Externe plusklassen heb je nog als tussenoplossing, maar daar hangt een prijskaartje aan. Dagdeel in de week (drie uurtjes, dus daarna moet je ze nog naar hun reguliere school brengen) a 1800 euro voor een half jaar (hier in de buurt, elders vast ook goedkopere initiatieven...). Wil je oudergesprekken en een voortgangsverslag, komt daar nog een kleine 300 euro bij. Dure grap, zeker als je meerdere hb'ers in huis hebt rondlopen en een dagdeel niet genoeg is (wat het natuurlijk niet is want hb ben je 24/7, niet drie uur per week...). Je moet van goede huize komen wil je vergoeding krijgen. Niet iedere ouder (geen enkele die ik ken eigenlijk) komt door die bureaucratische brij heen en krijgt vergoeding voor elkaar. Resultaat: zelf betalen en dus is de externe plusklas als brug tussen regulier en voltijds hb voor de 'happy few'. En ook daar wordt gescreend op dubbele diagnoses. Ik prijs me gelukkig dat ze hier 'alleen' hb zijn. Zoveel ouders om mij heen die met het handen in het haar zitten met hun fantastische, slimme, ondernemende, energieke, sociale en lieve 2E kind, dat langzaam wegkwijnt omdat er gewoon geen plek is voor hem/haar. Echt om te huilen.
Trees Negatieve ervaringen of puur we moeten ergens op selecteren, want we hebben teveel aanmeldingen.
Beiden denk ik.