Elsie89 Ja, echt. Het hóéft ook niet fijn te lezen, want bij Avi-Start zijn ze nog op elke letter aan het puzzelen, dus het gaat er niet om dat de zinnen lekker doorlopen. Mijn jongste vindt het nu juist leuk bij die boekjes om te tellen hoe vaak het woord 'ik' voorkomt op een pagina. Dat mag ook gewoon. Ik vind het juist heel knap hoe ze met zo weinig woorden en klanken toch een enigszins coherent verhaal kunnen maken, ondersteund met leuke/grappige tekeningen: Ik heb hier bijvoorbeeld het boekje 'Een vin' van Hugo van Look. Daarbij zie je steeds drie kinderen in een bootje zitten en dan op de ene bladzijde staat: 'Ik vis mis. Ik vis ook mis. Beet? Nee. Mis.' En dan op de bladzijde ernaast: 'Beet!' En dan op de bladzijdes daarna zie je dat ze eerst dingen als een beer vangen, en dan een bladzijde dat bij alle drie staat: 'Beet!' En dan vangen ze allemaal dingen als een sok en zo. Het is eigenlijk als stripverhaal, met tekstwolkjes. Superleuk toch?
Koekie83 Maar in alle eerlijkheid zou ik ook echt niet weten hoe je die eerste leesfase leuker kan maken.
Nou, door er zelf vooral heel enthousiast over te zijn en ze trots te laten zijn dat ze het kunnen? Dat geldt niet per se voor jouw kinderen hoor, ik bedoel dit in het algemeen. Als je zelf denkt: tsjonge wat een gekunstelde verhalen, wat een saaie boekjes zeg, dan straal je dat onbewust misschien een beetje uit waardoor je kind het ook eerder saai gaat vinden?
Ik herken het probleem in elk geval niet, oudste heeft altijd alle boeken met veel plezier gelezen. Jongste lijkt wat meer van de getallen te zijn maar vindt lezen tot nu toe ook erg leuk. (Ik bedenk me nu wel dat het misschien wel makkelijker is als die eerste leesfase is als ze 4 zijn, ik kan me voorstellen dat het moeilijker is om zevenjarigen voor dit soort teksten te enthousiasmeren... Al hebben ze toch altijd wel een indrukwekkende hoeveelheid voetbal- en paardenboeken om in elk geval de kinderen die van voetbal of paarden houden te bereiken 😅)