Nou, de oven mocht open. Ik was heel blij om geen scherven aan te treffen. De laatste paar keer stoken was er elke keer wel iets kapot gesprongen.
Ik had 4 verschillende vaasjes gemaakt, allemaal op een andere manier gedecoreerd. Ik had namelijk nieuw materiaal en wilde testen hoe dat werkte. Dus ik heb geëxperimenteerd met inleggen, sgraffito, kwastdecoratie op natte, op droge en op biscuit gestookte klei. Transparantglazuur en dekkende glazuur. Het laten overlopen van de ene in de andere kleur, enz enz. Je ziet nu gewoon 4 vaasjes, maar ik heb er tig proeven op gedaan 😂
Deze glazuur is mooi dekkend geworden, maar er zit op de bodem wel een uitloper die ik eraf moet slijpen. Heeft me geleerd dat ik ongeveer 1 cm boven de bodem moet stoppen met glazuren. Het oogje is daarentegen helemaal niet dekkend geworden, ziet er ook heel uitgelopen uit. Daar kan ik lering uit trekken. Zeker dat lichtroze wordt dus snel vloeibaar op deze temperatuur.
Deze glazuur is pas dekkend bij 3 lagen. Op sommige plekken had ik 3 lagen gesmeerd, op andere plekken 2 lagen. Wanneer het twee lagen zijn, krijg je dit soort plekken. Kan ook mooi zijn hoor, dus dat kun je bewust gebruiken.
Deze onderglazuren heb ik gebruikt op biscuit gestookte klei, op de lage witte vaas heb ik dezelfde kleuren gebruikt op leerharde klei. Conclusie: het maakt niet uit, ze zijn allemaal dekkend en kleurvast en je kunt ze dus in verschillende stadia van het proces toepassen. Het inleggen van de zware glazuur in de reliëf vind ik niet zo goed gelukt. Ik denk dat het reliëf te slordig is: niet alles is even diep en ik heb de overtollige klei niet goed weggeveegd.
Conclusie: de kant- en klare kwastglazuren van Botz mengen heel goed.
Tot zover de bevindingen van deze stook.
Sorry voor het uitgebreide verslag 🤣