Honkeytonk Stoomcursus steengoed maken:
- Je walst de klei. Dat wil zeggen, met grof geweld duw of kneed je de luchtbellen eruit, anders knalt je werkstuk uit elkaar in de oven (dat had ik de stook hiervoor dus met 3 vd 6 dingen).
- Je boetseert iets in elkaar.
2a optioneel: je decoreert de natte scherf met engobe. Dat is een gepigmenteerde, vloeibare klei.
2b optioneel: je decoreert de leerharde scherf met onderglazuur. Dat is een hooggepigmenteerde glazuur waar je later een transparante glazuur overheen moet doen.
2c optioneel: met sgraffito en andere reliΓ«ftechnieken decoreer je de klei.
- Je laat je werkstuk een week drogen.
- Je stookt het keramiek biscuit. Dat betekent dat je het stookt op 1000 graden. Dat duurt met mijn oventje een uur of 8 en vervolgens weer 8 uur om het te laten afkoelen.
- Als het biscuit is afgekoeld, kun je het glazuren. Ik gebruik verschillende soorten glazuur. Sommige koop ik kant-en-klaar, als ik er maar een beetje van nodig heb. Ander glazuur maak ik zelf door het poeder af te wegen en te mengen met water, glazuurlijm en zweefmiddel. Dit moet allemaal goed gemengd worden en door een zeef gedrukt. Er zijn ook verschillende technieken om te glazuren: spuiten, gieten, kwasten, transferdruk, inleggen enz.
- Het geglazuurde keramiek laat je enkele dagen drogen.
- Nu stook je het keramiek op de temperatuur die het glazuur nodig heeft. Ik zorg ervoor dat ik allemaal glazuur gebruik dat ik kan stoken op 1040 graden. Hiervoor moet je het keramiek op spijkers of kraaienpoten zetten, zodat het niet vastsmelt aan de plaat. Deze stook duurt ongeveer 9 tot 10 uur en het duurt minstens zo lang om alles af te laten koelen. En je moet echt wel geduld hebben, anders trek je die oven open en fikken je wenkbrauwen eraf.
Daarom heb ik deze:
Die geeft aan hoe heet het in de oven is.
Nou je leest het. Al met al ben je een paar weken onderweg voordat je een vaasje hebt.