Oké ik had dit helemaal getypt en pas daarna de rest gelezen maar ben het eigenlijk helemaal eens met Manque, dus nevermind🙈
[verwijderd] Ze hebben van jongs af aan met de paplepel ingegoten gekregen dat al die mensen, hoe verschillend ook, het recht hebben om te zijn hoe en wie ze zijn. Kortom, zij hebben het recht op vrijheid van het individu met de paplepel ingegoten gekregen.
Ik heb hierover nagedacht maar denk toch dat het niet helemaal klopt. Veel linkse intellectuelen zullen afkomstig zijn uit de provincie/een dorp, en zijn naar de stad gegaan ofwel omdat ze gingen studeren ofwel omdat ze niet tot de 'provincialere gemeenschap' konden behoren, vanuit een vlucht dus. Vooral als dat laatste speelt is voor hen de noodzaak van de vrijheid van het individu duidelijk. En als het voor je mogelijk is om wel binnen die gemeenschap te blijven, dan heb je dus het geluk dat het bij jou past en zie je juist meer het nut daarvan.
[verwijderd] Ze kunnen daarom goed omgaan met mensen die anders zijn dan zij, zolang ze die waarde maar gemeenschappelijk hebben. Dat pàst binnen de kaders van hun bubbel. Ze kunnen echter níet goed omgaan met mensen die het recht op vrijheid van het individu anders waarderen dan zij
Maar in de Randstad barst het toch ook van de mensen die dat recht op vrijheid van het individu helemaal niet zo belangrijk vinden? Er wonen daar toch juist allerlei verschillende groepen? Het is maar een subcultuur, die linkse intellectuelen, alleen wél vanuit de media een toonaangevende. En zelfs dat is maar beperkt, want het geldt misschien voor Nederland 2 en 3 maar toch zeker niet voor een hoop andere televisiezenders, bijvoorbeeld.
Maar ik begrijp wel waar je op doelt, denk ik. Als conservatieve provinciaal* erger ik me ook wel eens aan het dédain van bijvoorbeeld GroenLinks-stenmers, dat ik denk: jullie hebben makkelijk praten.
*Op mijn werk beschouwen ze me als een conservatieve provinciaal, hier in de buurt/bij mijn familie als linkse intellectueel.