iMoeder Ik kan je frustratie en opraken van geduld goed begrijpen, hoor. Dat heb ik regelmatig ook. 🙈 Ik ben bet met je eens dat er door "het volk" verkeerde dingen worden aangewezen als probleem. Want natuurlijk is die moslima in burka niet de oorzaak van bun probleem. Ik ben het niet met je eens dat alle dingen die je noemt als oorzaak ook daadwerkelijk een oorzaak zijn, maar van een aantal ook wel. En welke dan wel en niet is eigenlijk niet echt relevant.
Ik denk dat "Henk en Ingrid" gemiddeld genomen niet hoog-intelligent zijn (gemiddeld (!), dus nee, ik zeg niks over individuen) en daardoor niet de capaciteiten hebben om onder woorden te brengen waar hun onvrede nu werkelijk vandaan komt. Want ze hebben bepaalde zorgen, maar daar zitten vaak andere zorgen achter. En daar moet het wel over gaan en daarin moeten zij wel serieus genomen worden.
En het is ook frustrerend. Ik zit me ook op te vreten als ik met sommige van mijn familieleden over bepaalde onderwerpen praat, omdat ze zo hardnekkig vasthouden aan argumenten die gewoon feitelijk onjuist zijn, of op basis van logica heel makkijk onderuit te halen zijn. Maar wat ik eerder al zei: als ik die discussie win, heb ik niet werkelijk gewonnen, want daarmee is hun gevoel niet verandert. Als ik wìn, verlíezen zij. Maar dan kom je niet tot elkaar.